Till Swiss

Tjo! Jag heter Jacob Danell och jobbar med visuella- och specialeffekter med mitt företag Ember Light. Jag har jobbat med effekter de senaste 8 åren och blev senast nominerad till en guldbagge för de visuella effekterna i långfilmen Den blomstertid nu kommer.

Tänkte mest skriva och visa att här finns jag. Jag tycker det är svårt att skriva ett mail som detta utan att det ska låta sjukt formellt och tråkigt så om ni har tid så tar jag gärna ett möte med er för att lättare snacka. Men lite info måste ni få att gå på i alla fall så här kommer ett gäng fina punkter:

  • Ni hittar ett urval av saker jag har jobbat med på min hemsida här, www.emberlight.se, som t.ex Polestar, Falcon och Gröna Lund. Självklart finns min showreel också där.
  • Jag har jobbat med visuella effekter i 8år var av 7år var på 3 olika företag. Kojan Film (2år), Lavette Film (2.5år) och senast Crazy Pictures (2.5år). Jag har också gjort en hel del frilans emellanåt. 2018 startade jag mitt egna företag Ember Light.
  • Jag älskar kombinationen av verkligheten och det digitala. Jag har mottot 70/30, där minst 70% i bilden ska vara analogt och 30% får vara digitalt. Först försök få det på riktigt i bild. Om det inte går, filma riktiga element och använd dom som dom är eller modifiera utifrån dom. Sista utvägen är att göra det i 3D. Det resulterar i ett bra resultat då allt stämmer i ljus, rörelser, gravitation och integration.
    T.ex så modifigerade jag om alla vapen till blomstertid och satte in super starka LED-lampor. Då behövde vi då inte lägga dyrbar tid på att använda pluggade vapen som är både dyra, farliga och tar mycket tid på inspelningspats. Med lamporna kunde alla personer springa runt och skjuta hur mycket dom ville och resultatet blev mycket bättre än dom bilderna vi filmade med pluggade vapen. Digitalt la jag sedan in filmade skotteldar, rök-element, rikoschetter och annat stänk som inte kunde fås till i bild.
  • Jag älskar teknik, ny teknik och hur man på bästa sätt kan kombinera olika tekniker för att få fram nya möjligheter. Exempelvis så har jag gjort en hel del projekt med VR-tracking både för förproduktion och inspelning. Med tekniken så har jag bygt upp scener i en spelmotor och låtit kameramannen springa runt och ta ut vinklar och bilder i den världen. Till inspelningen så har trackingen både fungerat som live kamera tracking för postproduktionen men också för att generera korrekt paralax i projektions-bakgrunder som då ger ett mycket bättre djup än en platt bild.
  • Det bästa jag vet är att förfina bilder, lägga på det där lilla extra som gör en bild magisk. Både helt i datorn men också på inspelningsplatsen genom en genomtänkt kombination av SFX och VFX
  • Det jag kan bäst är lead compositor, on set-supervisor, och SFX byggen (specialbyggda SFX lösningar).
  • Jag är också grym på tracking, morphning, cleanup, keying och rotoscoping men det är inte det roligaste jag vet.
  • Det jag är sämst på är grafik. Jag kan animera utan problem men att skapa själva grafiken är inte mitt starkaste esse.
  • Jag är bosatt i Norrköping men har inga problem att ta mig till Stockholm när det behövs (tåg tar bara ~1.2 timmar) eller stanna där ett tag (extratips till producenter är att checka in Norrköpings Filmfond som ger ut några antal miljoner per år till filmproduktioner som lägger en del av produktionen (t.ex en del av effektarbetet) i Norrköping).
  • Det jag söker är frilansjobb inom produktioner där min expertis behövs och inte en heltidsanställning. Varför? Där jag hittills har jobbat känner jag att jag har låsts till en sak, t.ex endast keying och roto, endast info graphics eller till och med klippning ibland för det är vad företaget har fått in. Då jag är väldigt bred i min kompetens så har jag alltid gjort mitt bästa jobb när jag har fått nischa in mig på saker under projektbasis. Genom frilans kommer jag kunna ge mitt bästa till alla produktioner och kunna tas in när jag behövs.

Det blev kanske inte så lite info men det ger er i alla fall en grund att gå på! Hoppas vi kan höras av snart!

Ha det!